پرسش و پاسخ

سلام ، بدون مطالعه پرونده بیمارستانی و شرایط مراجع امکان نظر دادن وجود نداره . درضمن ما صلاحيت قضاوت در مورد عملکرد سایر مراکز درمانی و نداریم و سازمان‌های نظام پزشکی و معاونت بر درمان اجازه قضاوت در مورد روند درمان را دارند.
سلام، در مرکز توانبخشی وصال خدمات توانبخشی جسمی کودکان ارائه نمی شود و باید برای کاردرمانی ، فیزیوتراپی و یا سایر خدمات به مرکز دیگری مراجعه نمایید.
سلام، در مرکز توانبخشی وصال خدمات توانبخشی جسمی کودکان ارائه نمی شود و باید برای کاردرمانی ، فیزیوتراپی و یا سایر خدمات به مرکز دیگری مراجعه نمایید . ولی توانبخشی به خصوص کاردرمانی نه تنها هیچ مشکلی برای کودکان دارای ریسک ( مثل فرزند شما که دچار تاخیر رشدی شده ) ندارد ، بلکه حتی می تواند کمک به تسریع روند رشدی در کودکان عادی شود ، لذا کاردرمانی که با لذت و خوشحالی و البته تخصصی انجام شود نه تنها مشکلی ندارد بلکه خوب هم هست . مگر اینکه متخصص مغز و اعصاب احتمال ریسک تشنج و یا بیماری خاصی داده باشد که تحرک و فعالیت آن را بدتر کند .
سلام، جمله " لورتا نوروفیدبک درمان قطعی بیش فعالی " کاملا جمله اشتباهی است و می شه حتی گفت به نوعی این جمله کلاه برداری محسوب میشه !!!! برای درمان بیش فعالی یا ADHD نوروفیدبک ( اون هم نه الزاما لورتا نوروفیدبک ) می تونه کمک کننده باشه. به شرطی که اول از همه در تست ها و نقشه مغزی علائم بیش فعالی یا ADHD مشاهده بشه و فرد ضریب هوشی نرمالی داشته باشه. در این حالت نوروفیدبک می تونه کمک کننده باشه و باعث بهبود توجه و تمرکز بشه ( نه الزاماً درمان کند ) . با توجه به نقشه مغزی درمان های نوروفیدبک معمولی، درمان لورتا نوروفیدبک ، توانبخشی شناختی یا tDCS و امثالهم تجویز میشه. در ضمن برای اینکه ببینیم آیا درمان تاثیر گذار هست یا نه، در میانه جلسات درمانی مجدد تست توجه و نقشه مغزی انجام میشه که اگر تاثیر گذار نبوده باشه درمان متوقف میشه و یا تغییر میکنه. پس هرکی به شما گفت لورتا نوروفیدبک درمان بیش فعالی یا درمان اوتیسم یا هر اختلال اعصاب و روان دیگه یعنی اون فرد یا نوروفیدبک و نمی دونه چی هست ، یا بیماری و نمی شناسه و یا می خواد سر شما کلاه بزاره.
سلام. ببینید اول باید تست توجه و نقشه مغزی انجام بدین تا مشخص بشه که اصلا علائم بیش فعالی مشاهده می شود که نیاز به درمان های توانبخشی شناختی داشته باشه یا نه. اگر علائم به صورت تغییر در امواج مغزی مشاهده نشود به هیچ عنوان جلسات درمانی تاثیر گذار نخواهد بود. اگر زمانی که دکتر نقشه مغزی و تست توجه و به شما تحویل دادن و براتون تفسیر کردند، گفتند که علائم وجود داره می تونین از نوروفیدبک به عنوان یک درمان بهبود توجه استفاده کنید . اگر تاثیر گذار باشه بعد از 20 جلسه باید علائم بهبودی مشاهده بشه ، برای همین ما بعد از 20 جلسه مجدد تست توجه و تمرکز و نقشه مغزی می گیریم، اگر بهبودی حاصل شده بود می تونین تا 40 جلسه ادامه بدین اگر موثر نبوده باشه باید درمان متوقف بشه. بیشتر از 40 جلسه ممتد نوروفیدبک تاثیر گذار نیست و باید بعد از 40 جلسه درمانی نوروفیدبک یک وقفه حداقل 4 الی 6 ماهه وجود داشته باشه . برای مشاوره حضوری و یا تلفنی می تونین با شماره 02632531227 تماس بگیرین.

سلام، ببینید به نظر مشکلات پسر شما به هر دلیلی شدید شده و شاید نیاز به تغییر دارو درمانی داشته باشه . تغییر دارو برای شرایط پس شما باید خیلی با دقت و کنترل شده باشد، برای همین من توصیه اولم بستری در بیمارستان اعصاب و روان و کنترل دارو درمانی هست. در حالت دوم ببینید نقشه مغزی یک ابزار تشخیص عملکرد مغز که در سایت FDA وجود داره ، البته به شرطی که سخت افزار و نرم افزار تهیه نقشه مغزی معتبر باشه. اینکه روانپزشک قبول نکرده اطلاعی ندارم و شاید بهتر باشه پیش روانپزشکی برین که اط نقشه مغزی اطلاع داشته باشه
سلام، ببینید اول از همه توصیه من به شما این هست که باید با روانپزشک کودک اتون هماهنگ کنین که با تست توجه داروها را ادامه دهد، به هر حال خیلی وقت ها کم و زیاد کردن وقتی روی توجه تاثیر نداشته باشه، بهتر هست که کم بشه. از طرفی نقشه مغزی تا حدی می تونه برای تجویز نوع دارو کمک کننده باشه. اما پسر شما اول از همه نیاز داره تحت نظر روانپزشک و با توجه به شرایطی که عرض کردم درشرایط داروهاش تغییر ایجاد بشه و بعد با تست های 6 ماهه توجه وضعیت توجه اش تحت نظر باشه. بعد باید تست هوش بده تا مشخص بشه بیشتر مشکل توجه هست یا هوشی که نمی تونه خوب یاد بگیره و رفتارهای اشتباه انجام میده. نهایتاً درمان نوروفیدبک و لورتا نوروفیدبک می تونه کمک کننده باشه ولی با توجه به شرایط کودک شما اول از همه باید درمان های مورد نیاز و روانپزشک شروع کنه، وزن کودک و پایین بیاره، مشاوره تشریف ببرین که به شما آموزش بدن چه رفتارهایی برای آرامش بیشتر کودک انجام بدین و نهایتا بعد 4 ماه می تونین لورتا نوروفیدبک یا نوروفیدبک معمولی و بسته به نقشه مغزی ایشون شروع بفرمایید.که البته صد در صد توصیه می کنم اورومیه درمان و انجام بدین و اینقدر خودتون و متحمل سختی مسافت دور نکنین.
ما خدمات توانبخشی جسمی در مرکز نداریم، لطفا با کاردرمانی که ایشون و ویزیت میکنه مشورت بفرمایید
سلام ، متاسفانه مرکز ما در زمینه اختلالات حرکتی و جسمی خدمات درمانی ارائه نمی دهد . لطفا با مراکزی که صلاحیت در این حیطه دارند تماس بگیرید. در مورد مشکل ذهنی، صرفا آزمون های هوشی می تونن مشخص کنن که آیا مشکل ذهنی وجود داره یا خیر. برای همین سن 6 سال تمام امکان انجام آزمون های هوشی و توجه استاندارد برای ایشان فراهم خواهد شد.
امکان پیشبینی وضعیت انسان به هیچ عنوان وجود ندارد . احتمال زیاد مشکل حال حاضر ایشان ناشی از تشنج های دوره نوزادی هست . کاری که در حال حاضر می تونین انجام بدین ادامه خدمات توانبخشی هست . توجه کنید توانبخشی می تونه به پسر شما کمک کنه تا به حداکثر توانایی های خودش برسه ، ولی اینکه حداکثر توانایی ایشون چه میزان هست و زمان مشخص می کند و پیگیری درمان کودکتون.
سلام وقت شما به خیر، بله تست هوش وکسلر 5 در مرکز وصال انجام می شود. لطفا جهت هماهنگی تایم آزمون با شماره های ثابت مرکز تماس بگیرید.
سلام، پسر شما برای درمان باید تحت نظر فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان باشه و بعد برای توانبخشی به درمان کاردرمانی و فیزیوتراپی مراجعه بفرمایید .
سلام ، کودک شما نیاز به خدمات توانبخشی مثل کاردرمانی و گفتاردرمانی داره ، در ضمن کودک به هیچ عنوان در کاردرمانی و گفتاردرمانی نباید به این حد گریه کنه ، اصلا نباید گریه کنه ، باید با کودک شما در جلسات درمان ارتباط خوبی برقرار بشه تا بچه به حالت بازی خدمات درمانی و بگیره . در ضمن مرکز وصال خدمات کاردرمانی جسمی ندارد .
سلام، تست توجه، تمرکز و تشخیص بیش فعالی IVA-2 در مرکز انجام میشه. برای دریافت مشاوره و هماهنگی تایم آزمون با شماره های ثابت مرکز تماس بگیرید. 026-32542303 026-32531227
بررسی عملکرد هوشی صرفا از طریق آزمون های هوش استاندارد امکان پذیر هست ، که شروع آزمون هوش 5 سالگی است. ببینید اگر تشنج در اثر یک عارضه مشخص باشه مثلا نرسیدن اکسیژن خوب احتمال بهبودی خیلی بیشتر هست ولی اگر تشنج های بی دلیل وجود داشته باشه می تونه به دلیل اختلالات ساختاری مغز یا هر چیز دیگه ای باشه که باید با فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان مشاوره بفرمایید. با تشکر

سلام، باید دخترتون و فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان ویزیت کنه، دلایل بسیاری می تونه داشته باشه
سلام، اگر به مفهوم علمی کوتاهی داشته باشد توانبخشی کمک زیادی نمی کند و عموما نیاز به جراحی دارد ( مفهوم علمی کوتاهی آشیل: از طریق کشش و نیروی خارجی امکان تکمیل دامنه حرکتی مفصل مچ پا وجود ندارد ) . در صورتی مچ پای کودک شما سفتی داشته باشد، با توجه به درجه سفتی توانبخشی تا حدی زیادی می تواند بکند ( مفهوم سفتی : یعنی مفصل مچ پا با نیروی خارجی و کشش فرد دیگری دامنه کامل را کسب می نماید ولی خود کودک نمی تواند مچ پایش را در دامنه کامل حرکت دهد ) . در صورتی که کودک حساسیت کف پایی داشته باشد، صرفا توانبخشی کمک می کند ( یعنی اصلا مشکل ارتوپدی مثل کوتاهی و سفتی وجود ندارد، و به دلیل مشکلات حسی نوک پنجه راه می رود ) با توجه به موارد فوق بدون ویزیت کودک نظر دادن صحیح نمی باشد. مرکز وصال در حال حاضر خدمات کاردرمانی جسمی را ارائه نمی دهد لذا توصیه می کنیم به همکارانی که در این حیطه بیمار ویزیت می کننند مراجعه فرمایید .
با سلام، در نقشه مغزی یا qEEG هیچ جریان ورودی به سر نداریم و فقط امواج الکتریکی سطح جمجمه را ثبت می نماییم، در نتیجه هیچ عارضه ای برای شما ندارد.
با سلام، حواس ما توانایی احساس خروج امواج از بدن را ندارند، لذا حس این مورد در مورد شما نوعی توهم محسوب می شود ( توهم حسی عبارت از درک حسی است خارج از حواس فیزیولوژیک بدن که توسط فرد حس می شود و توهم ادراکی عبارت است از باورها و اعتقادات غلط وغیر واقعی نسبت به مسائل و دنیای اطرافمان ) لذا توصیه می نماییم به روانپزشک مراجعه فرمایید. با تشکر
سلام، زمان زیادی گذشته و این زمان می تونه روند بهبودی را بسیار کند کنه ولی شما باید به دلایل زیر کاردرمانی تخصصی دست را ادامه دهید: 1- پیشگیری از کوتاهی ها وضعف های عضلانی بیشتر به دلیل استفاده ضعیف کودک شما از دستش 2- توانبخشی زمان بر هست و با توجه به سن کودک توصیه به ادامه درمان است 3- پیشگیری از فراموشی یک طرفه 4- راهنمایی و توصیه برای کاربرد اسپیلنت های دست ولی می توانید توالی جلسات توانبخشی دست را بنا به تشخیص کاردرمان کم کنید و به صورت مشاوره و راهنمایی ادامه دهید. توصیه می شود حتما کودک تا نهایت سن رشد ( 18 سالگی ) تحت نظر ، متخصص ارتوپد و کاردرمان باشد.
سلام، مواردی که شما فرمودین برداشت کلی شما از وضعیت پسرتان هست. لذا توصیه می کنم در ابتدا آزمون توجه و تمرکز، تست هوش و پرسشنامه بررسی حسی انجام بده و دقیقا مشخص بشه که مشکل توجه وجود دارد یا مشکل هوشی و یا پردازش حسی . درمان ها مسیر متفاوتی دارند لذا از قبل باید مشکلات تشخیص داده شوند. با تشکر

سلام، علائمی که شما گفتین خیلی شبیه افرادی هست که در طیف اوتیسم قرار دارند و از اونجایی که اوتیسم طیف هست به نظر برای شما خیلی خفیف هست ولی وجود دارد. اگر واقعاً همینطور باشه که از طریق نوشته های شما اسنتباط می شه ( ممکن هم هست نباشد ) سازمان سلامت ذهن آمریکا ( NIMH ) استفاده از نوروفیدبک و برای بهبود روابط اجتماعی در اوتیسم پیشنهاد می کنه. ( مطلب مرتبط و می تونید در سایت وصال--> بخش مطالب آموزشی --> نوروفیدبک --> نوروفیدبک برای چه مشکلاتی توصیه می شود مطالعه فرمایید. لذا پیشنهاد ما به شما نوروفیدبک ( که البته با توجه به نقشه مغزی انجام شود ) و استفاده از مشاوره و ترقیب به استفاده از فعالیت های گروهی هست .
سلام، در ابتدا توجه داشته باشین که جلسات توانبخشی عموماً زمان بر هستند و شما باید حداقل 6 ماه کودک و توانبخشی برده باشین و سپس در مورد تاثیر گذار بودن یا بی تاثیر بودن قضاوت کنید . نکته دیگر این مطلب هست که ریسپریدون در مواردی که مشکلی مشاهده بشه تجویز می شه ، پس بهتر هست با پزشکی که داروی ریسپریدون را برای شما تجویز کرده در مورد اینکه احتمال چه مشکلی برای کودک داده اند صحبت نمایید و بر مبنای اون تشخیص درمان های دیگری مثل توانبخشی شناختی ، آموزش ذهنی و سایر موارد و اضافه کنید. البته مواردی مانند لالی انتخابی نیز وجود دارد که کودک به طور خود خواسته نمی خواهد صحبت کند که در اینصورت بازی درمانی و تمرین های کاهش اضطراب نیز مفید می باشد . لذا در مجموع توصیه انجام گفتاردرمانی به همراه سایر فرآیند هایی که ممکن است کودک نیاز داشته باشد .

سلام، کودک شما ابتدا باید توسط "فوق تخصص مغز و اعصاب کودک" ویزیت و بررسی شود و در صورت نبود مشکل خاصی نیاز به برنامه توانبخشی در زمینه کاردرمانی جسمی دارد . البته توصیه توانبخشی بر این مبنا نیست که الزاماً مشکلی وجود دارد، به هر صورت کودک شما دچار تاخیر حرکتی است و در تاخیر حرکتی به هر دلیلی توانبخشی از اصلی مداخلات درمانی می باشد. با تشکر
سلام، کودک شما نیاز به ارزیابی توسط تیم توانبخشی کاردرمان و گفتار درمان دارد. باید ارزیابی از لحاظ عملکرد ذهنی و همینطور گفتاری و احیاناً تکمیل فرم های بررسی عملکرد روانی و شناختی شود که مشخص شود دقیقاً مشکل از چیست. اگر بیشتر مشکل در توانایی تکلم باشد ، تاکید درمان نیز بر گفتار درمانی خواهد بود، اگر بیشتر مشکل در ناتوانی درک کودک در پاسخ دهی و یا مشکل در فهم سوال ها باشد نیاز به آموزش ذهنی و کاردرمانی ذهنی دارد و نهایتاً ممکن است که احتمال وجود مشکلات دیگر نیز وجود داشته باشد که نیاز به تکمیل یکسری فرم ها مانند گارس ، تست هوش و یا چک لیست ذهنی می باشد. با تشکر
سلام، حرکت با کمک باسن ( bottom shuffle ) عموماً جزو مراحل حرکتی نیست و نباید کودک با این روش خود را جابجا نماید ، از طرفی کودک باید حدود یک و نیم سالگی راه رفتن را شروع کرده باشد، لذا کودک شما دچار تاخیر حرکتی شده است ، توصیه ما ابتدا یک ویزیت توسط متخصص ارتوپد و سپس ویزیت توسط یک کاردرمان و متخصص توانبخشی می باشد . با تشکر
سلام، در حال حاضر بهترین کاری که می توانید برای کودکان انجام دهید کاردرمانی است، باید ادامه دهید تا ببینید مغز چقدر می تواند خود را بازسازی کند. البته یقیناً در 6 ماه اول شاهد پیشرفت های خوبی خواهید بود .
سلام، در کنگره 24 ام مرکز توانبخشی وصال هیچ وظیفه اجرایی ندارد، لطفا از دبیر اجرایی کنگره 24 ام جناب آقای عماد ملازاده پیگیری نمایید. با تشکر
با سلام، برای بررسی بیشتر و ارائه شرح حال دقیق باید به یک متخصص روانشناس و یا روانپزشک مراجعه نمایید در ضمن تکمیل فرم شماره 2 (CSI-4) و 12(SCL) در قسمت فرم های ارزیابی وصال می تواند تا حدی برای تشخیص کمک کننده باشد . لطفا فرم را تکمیل نمایید و حتماً قسمت ایمیل و شماره موبایل خود را برای ارسال نتیجه فرم تکمیل نمایید .
از جمله مواردی که با دیدن این علائم باید بررسی شود چگونگی عملکرد سیستم حسی کودکان است که غالباً خانواده ها نسبت به آن آگاهی ندارند. یکپارچگی حسی عموماً بدون نیاز به تلاش و بطور خودکار رخ می دهد اما برای برخی کودکان فرایند یکپارچگی حسی با اختلال روبرو می شود که تبدیل به اختلال یکپارچگی حسی (SID)و یا اختلال در پردازش حسی (SPD) می شود. اختلال یکپارچگی حسی با استفاده از مشاهدات بالینیو فرم نمایه حسی تشخیص داده می شود. در مرکز توانبخشی وصال جهت بررسی عملکرد حسی کودکان از فرم نمایه حسی 2 یا همان Sensory Profile استفاده می شود.
در سنین پایین داشتن وابستگی در برابر جدایی از والدین واکنش سالمی به شمار می آید و همچنین مرحله طبیعی از فرایند رشد محسوب می شود. اما برخی از بچه ها با وجود تلاشهای پدر و مادر تجربه ای پایدارتر و تکرار شونده از اضطراب شدید را در سالهای قبل از مدرسه خواهند داشت که در انجام فعالیتهایی همچون مدرسه رفتن و ارتباط با همسالان دچار مشکل می شوند. وقتی این نشانه ها به اندازه شدید باشند که زندگی روزمره کودک را مختل کند، می تواند به اختلال تبدیل شود، اختلالی به نام اضطراب جدایی !! ریشه و منشا اضطراب جدایی برای والدین و کودک هردو ناراحت کننده است، اما نکته مهم و آرامبخش این است که اختلال اضطراب جدایی قابل درمان است. با توجه به اینکه شرایط هر کودک از جمله سن، محیط و عوامل ایجاد کننده و ... متفاوت است نمی شود برای همه نسخه یکسانی پیچید و به تبع راهکارها و درمان ها متفاوت است، که باید علل ایجاد کننده اضطراب شناسایی و ریشه یابی شود، بدین منظور بهترین راه مراجعه به یک متخصص است که بتواند با شناسایی علائم اضطراب که می تواند نشان دهنده آسیب روحی در کودک باشد، شاهد بهترین نتیجه در کوتاه ترین زمان بدون آسیب رساندن به کودک دلبندمان باشیم.
سلام علائمی که شما گفتین خیلی شبیه اختلالات تکامل سیستم عصبی ( اختلالات PDD در DSM-4 ) می باشد ولی با یک فرم اینترنتی نمی توان تشخیص برای کسی گذاشت. ریتالین یا متیل فنیدیت یک داروی محرک مغزی است که باعث افزایش دوپامین در مغز می شود ، اگر شما در این زمینه مشکل داشته باشین می تونه کمک کنه که البته تجویز اش باروانپزشک هست . البته من به شخصه توصیه می کنم اول تست توجه و تمرکز بدین اگر مشکل توجه برای شما مطرح شد روش های درمانی غیر دارویی و پیش بگیرین ، اگه نتیجه نگرفتین بعد دارو درمانی و شروع کنید .
تست های مختلفی می تونه عملکرد ذهنی بچه ها رو مشخص کنه مثل آزمون RAVEN-2 که از 4 تا 90 سالگی قابل اجرا هست و یک گزارش از عملکرد کلی شناخت افراد میده و یا تست های هوشی که از 6 سال تمام شروع میشن و آزمون های مختلف. برای بررسی عملکرد هوشی و شناختی کودکان باید از یکی از این تست ها استفاده بفرمایید .
سلام، ببینید دو نکته وجود داره اول اینکه عموما اینجوری نیست که رشد یک سمت مغز کمتر باشه، بلکه عموما یک سمت از مغز دچار آسیب میشه. البته در تغییر شکل های ساختاری مغز این اتفاق می افته که در ام آر آی مشخص میشه. دوم مغز به صورت متقاطع بدن رو کنترل میکنه ، یعنی نیمکره راست مغز سمت چپ بدن و کنترل می کنه و نمیکره چپ مغز سمت راست بدن و کنترل میکنه، با توجه به اینکه می فرمایید : "سمت راست مغز دخترتون آسیب دیده" من دلیل اینکه دست راست ایشون هم ضعیف تر از دست چپ اش هست و متوجه نمی شم و احتمالا سمت چپ بدن ایشون مثلا پاهاش هم مشکل داره. لذا چون اطلاعات که فرمودین کامل نیست من نمی تونم راهنمایی خاصی برای شما انجام بدم، ولی موردی که وجود داره شما گفتین که در توانبخشی و کاردرمانی پیشرفت داشته که این خیلی خوب هست و در این گونه مشکلات عموما تجویزی که وجود داره توانبخشی به خصوص کاردرمانی ، آموزش ذهنی و یک ارزیابی گفتاردرمانی هست.
سلام، درمان مشکل حرکتی توانبخشی هست که در حال انجامش هستین ولی اینکه آیا خوب می شود یا خیر اصلا قابل پیشبینی نیست و به مرور زمان مشخص می شود که آیا کودک شما توانایی کسب مراحل حرکتی را دارد یا خیر .

سلام، مغز کودک دوسال و نیمه به شدت در حال تکامل هست و اصلا امکان تشخیص بیماری خاصی برای ایشان وجود نداره، ولی با توجه به اینکه بعضی از نکاتی که فرمودین در کودکان این سن عمومیت نداره پیشنهاد می کنم که ایشون و برای یک ویزیت پیش فوق تخصص روانپزشکی اطفال و جهت مداخله زود هنگام به مراکز توانبخشی و کاردرمانی جهت برنامه توانبخشی شناختی ببرین . در مداخله زود هنگام یکسری بازی ها، تمرین ها، آموزش ها، ماساژ ها و .... با توجه به نیاز کودک برای کودک انجام میشه، اگر مشکلی در آینده تشخیص داده شد که درمان زودتر شروع شده است و اگر هم مشکلی وجود نداشته باشد که این برنامه به فرآیند رشدی نرمال کودک کمک خواهد کرد. تشخیص اوتیسم و یا هر اختلال دیگری صرفا از طریق ویزیت حضوری و پر کردن پرسشنامه و فرم های مربوطه توسط متخصص این امر امکان پذیر خواهد بود
سلام، در سن دوسال و نیمی عموما تشخیص خاصی برای اختلالات گذاشته نمی شود، مگر اینکه علائم با شدت مشخص وجود داشته باشند. در مورد فرزند شما هم با این شرحی که فرمودین نه صحیح است تشخیصی از طریق اینترنت مشخص شود و نه این کار علمی می باشد، ولی چند توصیه برای شما دارم. حتما کودک را براری بررسی بیشتر نزد یک گفتاردرمان ببرید. بهتر است برای کودک را یک جلسه مشاوره در زمینه توانبخشی شناختی و یا یکپارچگی حسی ببرید. کودک را تشوق نمایید که از زبانش در بیان خواسته هایش استفاده نماید، حتی اگر از صداهای نامفهوم استفاده نمود او را تشویق نمایید. تا آنجایی که کودکان دچار استرس نمی شود سعی کنید به او بفهمانید که شما با زبان اشاره منظورش را متوجه نمی شوید و باید از زبایش استفاده نماید. با هم با کتاب های تصویری یا از طریق قرار دادن چند تصویر داستان بسازید و بخوانید. توانبخشی شناختی برای بهبود روند رشدی کودک مفید می باشد.
سلام، تکرار حروف شدت و نوع دارد، به تکرار حروف به صورت بیمار گونه پژواک گویی و یا Echolalia می گویند، اینکه تکرار حروف خواهر زاده شما نرمال می باشد و یا اختلال است با مراجعه حضوری به گفتار درمان مشخص می شود. با توجه به اینکه خواهر زاده شما 5 سال می باشد بهتر است از والدین ایشان بخواهید که در سایت وصال در قسمت فرم های ارزیابی، فرم شماره 1 و فرم شماره 2 را تکمیل بفرمایند تا امکان راهنمایی بیشتر وجود داشته باشد. دقت نمایید اطلاعات فرم ها مهم است و بهتر است که پدر و یا مادر کودک فرم ها را تکمیل نمایند تا امکان راهنمایی مناسب وجود داشته باشد.
در زمینه توانبخشی شناختی، از قبیل پیش گیری از آلزایمر، بهبود مهارت های شناختی و در مجموع بهبود عملکرد های ذهنی بله، در زمینه توانبخشی دست نیز خدمات بزرگسال ارائه می شود.
آمپول سیتی کولین | citicoline ampule برای افزایش میزان جریان خون مغزی استفاده می شود و این نظریه وجود دارد که باعث بهبود حافظه، تمرکز و بالارفتن میزان دوپامین مغزی می شود و در مجموع می توان به طور عامیانه آن را نوعی تقویت کننده مغزی نام برد. البته نوعی دیگری از عملکرد این آمپول کاهش التهای مغزی نیز می باشد و برای همین تجویز این آمپول در بیماران سکته ای، ضربه مفزی، بیش فعال، آلزایمری، پارکینسون، ضعف حافظه در اثر افزایش سن و موارد مشابه رواج دارد. عوارض آن نیز بسیار کم است و مانند دل درد و اسهال و سردرد، حالت تهوع می باشد که در صورت مشاهده عوارض باید تزریق آن متوقف شود. ولی در مجموع مانند یک مولتی ویتامین برای عملکرد مغزی هست . در مورد مشکل فرزند شما، به نظر می رسد که پزشک معالج به دنبال احتمال وجود بیماری پیشرونده در فرزند شما بوده که تا به حال نیز علامت خاصی مشاهده نشده ولی به هیچ عنوان نمی شود از طریق شرح حال اینترنتی تشخیصی برای فردی گذاشت و به هیچ عنوان صحیح نیست ولی نیاز مشهود کودک شما توانبخشی می باشد که به شما توصیه شده است .
سلام با توجه به فرمایش شما به نظر کودک شما اختلال ریاضی دارد ( البته نیاز به انجام ارزیابی اولیه و تست هوش و توجه و تمرکز برای مطمئن شدن از این احتمال وجود دارد ) درصورتی که کودک شما اختلال یادگیری در زمینه ریاضی داشته باشد و یا اینکه در اثر مشکل توجه و تمرکز نتواند مفهومی را یاد بگیرد با تکرار مکررات نخواهید توانست مفهومی را یاد بگیرد . در این موارد آموزش و درمان تخصصی در این زمینه نیاز است تا مشکل کودک حل شود که شامل فعالیت هایی از سطح فیزیکی گرفته تا ذهنی است و کودک شما نیاز به برنامه توانبخشی شناختی به صورت تخصصی دارد
سلام. بله شما می توانید از بخش تمرین درمانی (T.P) مجموعه استفاده نمایید و ما بعد از ارزیابی اولیه توسط مسئول مرکز در خصوص وجود مشکل احتمالی برای کودک شما برنامه استفاده از تجهیزات ورزشی ، استفاده از تمرینات برای بالا بردن مهارت های حرکتی و امثالهم را قرار خواهیم داد. مزیت استفاده شما از این خدمات عبارت است از : 1- مشخص نمودن یک برنامه تمرینی مناسب با وضعیت کودک شما 2- ایجاد یک زمان مشخص برای تمرین در شبانه روز 3- همراه بودن یک دستیار درمانی با هر کودک در اجرا جلسه تمرینی در کل زمان تمرین ( در مورد مشکلات جسمی فارغ التحصیل رشته تربیت بدنی ).
سلام. اینطور که به نظر می رسد کودک شما دچار اختلال یکپارچگی حسی می باشد که احتمالاً دچار اختلال در حس عمقی و حس تعادلی ( حس وستیبولار ) می باشد تمرینات در ارتفاع و تمرینات تعادلی برای کودک بسیار مناسب است. تمرینات در بخش یکپارچگی حسی ( SI ) برای کودکان با اینگونه اختلالات نیز مناسب می باشد.
سلام. کودکان در 2 سالگی تقریباً می توانند کامل صحبت کند، اگر کودکی تا 1/5 سالگی کلماتی را به زبان نیاورد احتیاج به ارزیابی گفتار دارد تا مشکل یابی شود. در ضمن شما می توانید برای اطلاعات بیشتر به قسمت مراحل رشد گفتار در بخش رشد روانی و حرکتی کودک در سایت مراجعه نمایید.
سلام. اختلال تولید ( مشکل در تلفظ صداها ) در کودکان بدلایل مختلفی پیش می آید و با توجه به سن کودک، باید ارزیابی صورت گیرد تا علت تشخیص داده شود و تحت درمان قرار گیرد. طول درمان بستگی به شدت و نوع صداهایی دارد که کودک در آنها مشکل دارد. بنابراین بهتر است که فرزند شما طی یک جلسه ارزیابی شود.

سلام. با توجه به علائمی که شما فرمودید اتخاذ تشخیص اوتیسم برای کودک شما تاحدی سخت است و با توجه به علائم ذکر شده بیشتر به نظر می رسد کودک بیش فعال است. اما با توجه به اینکه کودک ریسپریدون مصرف می کند احتمالاً به فوق تخصص روانپزشک اطفال مراجعه داشته اید و اگر تشخیص اوتیسم توسط روانپزشک داده شده ، پس یقیناً صحیح می باشد زیرا تشخیص این بیماری با فوق تخصص روانپزشک اطفال می باشد . البته از مشخص ترین علائم اختلالات نافذ رشدی ( P.D.D ) عدم فعالیت خود انگیخته اجتماعی می باشد که با توجه از توصیف شما از کودکتان ، تشخیص اوتیسم و توصیف شما تضاد دارد . از طرفی علائم اوتیسم مشخص می باشد که قطعاً تاکنون چندین بار درسایتهای مختلف مشاهده نموده اید .در مورد برنامه توانبخشی نیز این نکته را باید متذکر شویم که این درمان بعنوان یک پروسه پیشگیرانه مطرح می باشدو لازم نیست که حنماً مسجل شود کودکی اختلال گفتار ، عملکرد ذهنی یا جسمی داشته باشد و بعد برنامه توانبخشی شروع شود وبرنامه توانبخشی برای تمام کودکان با ریسک بالا ( که به نظرمی رسد کودک شما دارای ریسک رشدی می باشد ) توصیه می شود. البته توانبخشی بااسترس و ناراحتی قطعاً برای موردی مانندکودک شما مناسب نیست. با توجه به تمامی مطالب قضاوت در مورد کودکتان بصورت مشاوره اینترنتی امکانپذیر نیست و پیشنهاد می شود برای بررسی حتماً به مراکز توانبخشی بصورت حضوری مراجعه نمایید .
با سلام . در صورتی که مشکل پای کودک شما از حساسیت کف پا ، سفتی تاندون ها و عضلات پشت ساق پا و مانند این موارد باشد کاردرمانی به حل مشکل کودکتان کمک می کند ولی در صورتی که عضلات و تاندون پشت ساق پای کودک کوتاهی مشخص داده باشد ، توانبخشی کمکی به رفع این مشکل کودک تان نمی کند و متخصص ارتوپدی باید ایشان را ویزیت نمایند
سلام در دستورالعمل جدید انجمن روانشناسان آمریکا یا همان DSM-V سایر تشخیص های طیف PDD از جمله آسپرگر به تشخیص ASD یا اختلالات طیف اوتیسم تغییر نام پیدا کرده اند در اینگونه اختلالات وجود یکسری رفتارها و علائم ملاک تشخیص اختلال می باشد و عموما هم یکسری علائم تا آخر عمر همراه فرد باقی می مانند ولی خوب امکان تعدیل و تا حدی کنترل این رفتارها وجود دارد . جهت بهبود علائم رفتاری از قبیل عدم تحمل یک مکان یا فضا ، توجه به اشیا یا اجسام خاص مانند چرخش لباس شویی ، اجسام نورانی ، و یا صداهای خاص از تکنیک های یکپارچگی حسی عموما استفاده می شود با این نگرش که انجام یکسری از این رفتارهای کودک پایه در نیاز وی دارد و باید پس از بررسی دقیق برنامه درمانی را مشخص نمود در مورد فعالیت های اجتماعی که عموما مشکل اصلی این طیف از اختلالات می باشد روش هایی مانند PRT و یا انجام گروه درمانی برای کودک شما توصیه می شود با تشکر
با سلام خدمت شما. هیچگونه آزمایشی برای تشخیص بیش فعالی وجود ندارد و صرفاً از طریق مشاهده رفتار کودک، میزان توجه و تمرکز وی و سطح فعالیت ایشان توسط متخصصینی که درزمینه کودکان کار می کنند امکان تشخیص آن وجود دارد که آنها هم از طریق تاریخچه خانوادگی، روابط کودک با همسالانش، تاریخچه پزشکی، عملکرد فیزیکی و مهارتی کودک، توانایی پاسخ دهی کودک به سوالات، انجام بازیهای گروهی و میزان تحمل کودک به بیش فعال بودن کودک شما پی می برند. همچنین در کودکان بالای 6 سال انجام تست های تخصصی بیش فعالی از جمله IVA که نسخه جدید آن مبتنی بر DSM-V نیز می باشد مفید می باشد
سلام . بله لکنت درمان پذیر است و در افراد بدلایل مختلفی پیش می آید، ابتدا فرد باید توسط گفتاردرمان ارزیابی شود و علت مشخص شود و با توجه به علت و علائم فرد تحت درمان قرار گیرد. درمان نیاز به زمان دارد و فرد در طول درمان باید صبور باشد و به درمانگر خود اعتماد کند.


پرسش نامه

از طریق فرم زیر سوالات خود را ارسال نمایید تا در اسرع وقت پاسخ خود را دریافت نمایید.




محل وارد کردن کلمه